Waarom animatie niet mag ontbreken bij marketing en storytelling

Waarom animatie niet mag ontbreken bij marketing en storytelling

Vandaag de dag worden we massaal overspoeld met informatie, zowel online als offline. Dit betekent dat het als bedrijf misschien wel belangrijker dan ooit is om écht op te vallen met je boodschap. Althans: wanneer je potentiële klanten wil bereiken. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, waaronder met behulp van marketing en storytelling.

Deze tools kun je inzetten om je merk of product te promoten. Wat hier tegenwoordig niet bij mag ontbreken, is animatie. Een animatie laten maken voor je bedrijf is een krachtige en vooral veelzijdige manier om je merk onder de aandacht te brengen. Hoe dat precies werkt, leggen we uit in dit artikel.

Hoe wordt animatie ingezet bij en door bedrijven?

Voor je meer leest over waarom animatie niet mag ontbreken, is het goed om te weten hoe animatie precies wordt ingezet door en bij bedrijven. Dit gebeurt op verschillende manieren. Zo zien we dat veel bedrijven nu al gebruik maken van animatie als een vorm van explainer in video’s. Kijk maar eens naar het NOS Journaal om 20:00 uur; grote kans dat je daar in een van de bulletins een animatie ziet langskomen om een bepaald onderwerp uit te lichten of beter begrijpelijk te maken. Daarnaast zijn animaties geweldig om in te zetten bij het versterken van de merkidentiteit.

Denk bijvoorbeeld aan geanimeerde logo’s op een website of aan een volledig zelfgemaakte animatie waar je bedrijf aan te herkennen is. Het grote voordeel hiervan is dat je merk herkenbaarder wordt en dat een animatie hierbij dynamischer is dan een gewone statische afbeelding. Ook gebruiken bedrijven animaties voor hun social media content, bijvoorbeeld bij korte video’s die moeten opvallen om zo de aandacht te trekken van gebruikers. Platforms zoals Instagram en TikTok zijn ideaal hierbij. Wat ook handig is, is dat animatie ingezet kan worden bij reclamecampagnes of bij trainings- en onboarding materiaal voor nieuwe medewerkers. Kortom: genoeg zaken waar je animatie bij in kunt zetten binnen je bedrijf.

Grootste voordeel van animatie: complexe boodschappen simpel maken

Hoewel er verschillende redenen zijn waarom je als ondernemer animatie in moet zetten bij marketing en storytelling is het grootste voordeel hiervan dat je met behulp van animaties complexe boodschappen simpel kunt maken. Veel bedrijven hebben te maken met producten of diensten die meer uitleg dan gemiddeld vergen. Denk alleen al aan de bedrijven in de fintech-industrie of aan organisaties in de zorg. Om moeilijke boodschappen eenvoudiger te maken, kun je animaties inzetten, zoals een 2d animatie laten maken

Dit doe je bijvoorbeeld met behulp van simpele graphics, visuele metaforen en andere pakkende animaties. Wat namelijk zo handig is aan visuele boodschappen zoals een animatie is dat deze veel langer blijven hangen dan een droog stuk tekst of een beeld dat stilstaat. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat het menselijk brein visuele informatie maar liefst 60.000 keer sneller kan verwerken dan tekst. Een goede reden dus om als ondernemer te investeren in het laten maken van animaties. 

Met animaties kun je emoties oproepen – ook zakelijk gezien

Een ander groot voordeel van het laten van animaties voor je bedrijf is dat animatie een simpele tool is om emoties mee op te roepen. Ja, zelfs voor bedrijven! Animatie is van oorsprong namelijk al een medium dat emoties oproept, puur omdat mensen visueel gezien worden geprikkeld. Het maakt niet uit of het gaat om een grappige cartoon of een ontroerende manier van tekenen; in beide gevallen raakt het de kijker op een manier die niet mogelijk is met tekst of stilstaande afbeeldingen.

Hierdoor is het gebruik van animaties ideaal voor bedrijven die actief aan storytelling willen doen. Hierbij wordt een verhaal, dat overigens al wel goed verteld moet worden, ondersteund door mooie animaties (visuals), waardoor het geheel nog pakkender wordt voor de kijker. Met de juiste beelden kun je op deze manier de kijker zelfs meenemen op een emotionele of avontuurlijke reis. Kijk maar eens naar hoe Pixar dit aanpakt; zij weten complexe emoties te verpakken in simpele maar hele ontroerende animaties.

Opvallen als ondernemer in een alsmaar groeiende zakelijke markt

Wat ook zo fijn is aan animatie is dat je alle kanten op kunt gaan met je creatieve ideeën en mogelijkheden. Je hebt geen beperkingen zoals je dat met realistische video bijvoorbeeld wel hebt. Zo kun je zelfs de meest abstracte concepten tot leven laten komen. Zolang het bij je bedrijf en merk past en het opvalt, zijn er weinig redenen om dit niet te doen. Deze creatieve vrijheid past enorm goed bij de ondernemer van nu. Nu het aantal bedrijven in Nederland flink aan het stijgen is, moet je immers goed opvallen.

Door deze groei is er immers ook meer concurrentie op de markt te vinden. Daarom is het essentieel om als ondernemer op zoek te gaan naar manieren waarop je écht opvalt. Dat doe je natuurlijk het liefst met content die leidt tot hogere betrokkenheid en conversieratio’s. Je raadt het al: met animatie (en andere vormen van video) zit je wat dat betreft helemaal goed, omdat animatie de aandacht trekt en je (online) bezoekersaantallen kan verhogen. Kort samengevat is animatie veel meer dan alleen een leuke, simpele toevoeging aan je marketingstrategie. Het is een krachtige tool om op te vallen, klanten aan je te binden en je (complexe) boodschap over te brengen.

Vorige

Dit is waarom teambuilding belangrijk is voor ieder bedrijf

Volgende

De kracht van vrijheid: hoe vind jij je volgende topopdracht? 

Laatste van Blog

Over SEO in 2025

Het gros van de ondernemers profileert zich tegenwoordig online. En dat is ook logisch, aangezien online